ABN Amro draait bijna een miljard winst, door verkopen in Azië én een aantrekkende huizenmarkt

Kees van Dijkhuizen

Kees van Dijkhuizen, CEO ABN AMRO Foto: ANP

ABN Amro heeft de winst in het tweede kwartaal flink zien stijgen. De bank boekte een nettowinst van 960 miljoen euro, tegen 391 miljoen euro een jaar eerder. Het fors hogere resultaat werd deels veroorzaakt door een boekwinst van 200 miljoen euro door de verkoop van de Aziatische private banking-activiteiten.

In het tweede kwartaal van vorig jaar werd de winst juist gedrukt door een grote voorziening voor een derivatenschikking. Behalve de Aziatische verkoop, kwamen ook kostenreducties de winstgevendheid van het financiële concern ten goede. Tegelijkertijd steeg het rendement op het eigen vermogen.

ABN Amro profiteerde verder van de groei van de Nederlandse economie en de aantrekkende huizenmarkt. De hypotheekportefeuille groeide daardoor. Ook werden meer leningen aan bedrijven verleend. De leningen bij de grootzakelijke bankactiviteiten werden door een dalende Amerikaanse dollar en lagere olieprijzen minder waard. Zonder die invloeden groeide deze tak echter ook.

De bank stelde zich verder ten doel dat alle eigen vastgoed en dat van klanten in 2030 gemiddeld een A-label moet hebben. Dat zou een CO2-reductie van 2 megaton betekenen. De bank is zelf al bezig om de eigen kantoren duurzamer te maken en gaat klanten ondersteunen met online tools, advies en financieringsproducten.

Meer